Hej,
jag gör återigen ett försök med kursen. Just nu arbetar jag med Google Documents varje dag på skolan, så varför inte kickstarta med något som jag faktiskt kan - numera. Vem hade trott det för ett par månader sedan ;)
... nu använder jag ganska frekvent Facebook Places. Kan inte se att det skulle vara så stor skillnad mellan tjänsterna. Senast för några timmar sedan checkade jag in på det lokala pizzahaket via Fejjan och fick en tumme upp som respons. Precis som jag skrev, i det numera nästan ett år gamla inlägget om Foursquare, är det kanske en "visa-upp-sig-grej" man sysslar med, samt att promota bra ställen som man gillar att vara på. Marknadsföringen av Places har ju också pushat mycket för att den får människor att träffas IRL och det kan jag hålla med om att den gör. (Även om jag kanske ser att folk är i "min närhet" när jag sitter på bussen hem från stället i fråga;) Hur som haver så har jag tack vare places kunnat fortsätta en trevlig utekväll på stan, då sällskapet jag var ute med tröttnat och velat gå hem. Då har något annat "partydjur" i bekantskapskretsen som också hängt i närområdet hört av sig och vips, så har jag haft sällskap igen - trevligt! :)
Så, skrämmande men inte heller helt av ondo :)
Men, man ska nog tänka på vart informationen hamnar och hos vilka. För inte vill jag komma hem och se att lyan blivit länsad tex. Jaja, man kanske borde tänka efter lite mer. Samtidigt kan jag tycka att det är bra för att visa var jag är, ifall något skulle hända mig - då vet de flesta vart jag höll hur senast, även om det är för sent *usch* hemska tanke. Men men, ni fattar galoppen eller?
Jo, att "Internet är en sophög med guldkorn i", för det sa Ambjörn Naeve.
Sedan lärde jag mig en massa annat också, men det får jag redogöra för en annan gång.
en bra sida med massa tuffa appar, bland annat till iPad. Jag har laddat hem PhotoShop Express, får se hur det funkar. Moodboard Pro med - fast det har jag inte laddat hem än. Får göra det när jag är piggare, nu är det sovdags :)
Har en längre tid tyckt att min blogg sett ganska tråkig ut. Då min design kommer från Shabby Blogs och de har bytt server var jag tvungen att gå in och uppdatera min bakgrund. När jag ändå var igång bestämde jag mig för att ändra min header, men visste inte riktigt hur jag skulle få in text och bild utan att "fuska" och använda Jing. Hittade därför en väldigt pedagogisk och lätt introduktion till Fotoflexer som är ett bildredigeringsprogram på nätet. Väldigt lätt att använda, även för mig som inte alls är hemma på Photoshop eller liknande.
Så, resultatet av det hela ser ni här på sidan - det får duga tills jag orkar fixa mer :)
jag har hittat en ny blogg som visade sig komma till användning med en gång :) Hittade en rolig app att ladda ner till min smarta phone och fick massa bra tips på program till ipaden (som jag ska lägga beslag på inom en snar framtid).
OCH, igår bloggade jag för första gången från min telefon - inte alls svårt eller krångligt med rätt app: Blogpress. :) Inlägget finner ni här.
Jag har lite bråda dagar med nytt jobb (igen) och uppsatsskrivning. Surfade på Facebook och hittade gruppen Lärare är bra att ha. Någon där ville ha it-resurser inom ett visst ämne, så jag googlade lite as always och hittade Pedagogiska resurser. Men, som jag sa i inledningen - lite stressigt just nu. Så jag får ta en noggrannare titt på siten framöver. De hade några bra länkar att använda sig av i engelskan såg jag i alla fall. Vet du något om sidan? Lägg gärna en kommentar om den då :)
Har precis läst en text om hur Facebook rent praktiskt kan användas i undervisningen. Fick en hel del idéer angående detta och började genast filura på hur jag själv skulle kunna göra något liknande, inte bara i undervisningen men också i kontakten med föräldrar, lärare och elever. Varför inte skapa en Facebook-grupp för föräldrainsyn i skolvardagen samt skapa ett forum för frågor och annat som dyker upp under barnens skolår. En plats där föräldrar/elever och lärare kan lära känna varandra :)
Förövrigt så hoppas jag kunna använda mig av Fejjan i undervisningen denna terminen - även om vi inte har så många datorer. Men vad jag hört - är det på G. Lövli! :D Facebook as an Instructional Technology Tool
jojomen :) Och jag tycker mycket om den. Synd bara att batteriet laddas ur väldigt snabbt då man använder den mycket, vilket jag gör. Den är ju ny och väldigt spännande. Använder den inbyggda röstmemo en del. Tycker det är ett snabbt, lätt och bra sätt att få sammanhang på saker jag läst. När jag talar in mina korta memon (som kan göras till podcasts och på annat sätt delas - har inte delat ut dem än, dock) och lyssnar på dem, får jag en helt annan bild av mig och det jag säger. När man pratar och förklarar något för någon annan tänker man ju, som ni ju redan vet, en hel massa i skallen förutom de talade orden. Jag tycker jag är så tydlig. Eller för att vara helt ärlig inser jag att jag ofta kanske är otydlig och undrar hur jag ska fixa det? Att lyssna på sig själv visade sig vara nyttigt. Samtidigt som jag på något sätt strukturerar upp det hela på ett annat sätt för mig själv genom att tala in det. Det låter inte alltid så dumt det jag säger ändå :P :)
Japp, sen har vi alla apps. Jag har lagt till de livsnödvändiga - Facebook, Spotify och Wordbook ;) Haha! Några exempel på andra apps är: SF, Twitter, IKEA, Hipstamatic, ColorSplash, iBooks, Bokus, Skype, TED, BBC News, På stan och Flickr. Nu ska här bara hittas en riktigt bra träningsapp med, så kanske jag kan komma igång.
Så har jag då via Guardian hittat ännu ett community. I artikeln How I became a Foursquare stalker beskrivs en ny site där man via sin telefon uppdaterar var man befinner sig - när som helst, var som helst. Artikelskribenten vill genom artikeln påvisa hur enkelt det är att genom några snabba klick på telefonen ta reda på en skrämmande andel information om en total främling. Genom att ha olika konton till andra sociala medier kopplade till sin feed (antar att det är så det funkar) som Twitter och Facebook framträder en bild av personen som man kanske inte ens hade haft en aning om, även om man varit "endast" IRL-vän med personen i fråga. (Vilken ironi).
Då jag (ännu) inte har någon av de telefoner som krävs för att vara delaktig i Foursquare har jag inte själv något konto och känner mig lite väl ovetandes om hur det hela går till rent praktiskt. Just därför slängde jag i vanlig ordning en bläng på Tuben för att se om jag kunde hitta något där och mycket riktigt (vem är förvånad? - Ingen. - Tänkte väl det;)
Enligt filmen är det för att delge vänner vart du befinner dig och att genom siten lätt kunna hitta dina vänner när du är ute på stan och tråkar runt helt själv. Det är ju tråkigt att vara själv på stan, det vet du väl? ;) Hur som helst, vad som inte framgår (som det däremot informeras om i artikeln, det är ju därifrån jag fått min info, så ta det med en nypa salt) är att de privata inställningarna på siten i fråga ännu inte är så värst avancerade och ibland inte riktigt fungerar som de ska. Alltså är det kanske inte bara dina vänner som kan ta del av den information som du sänder ut på vida världen webben utan även andra, för dig mindre önskvärda personer.
I artikeln tar alltså skribenten "tjuren vid hornen" och letar upp en Foursquareanvändare på en pub. Via Twitter får han henne senare att möta henne i baren. Efter att ha förklarat hur han hittade henne (hennes inställningar var för övrigt publika) undrar han om hon kommer att fortsätta med siten, vilket hon tänker. "It's just early adopters at the moment, but I can see it having excellent uses for business, particularly in my line of work. Recruitment is a form of stalking, I suppose. But I can now see the negative implications of Foursquare in the real world". Hon vill i och med sitt jobb som rekryterare ligga i framkant och ha kolla på den nya tekniken när det kommer till sociala siter. Däremot tycker hon att "Checking in at home is really stupid. But people can still give away clues via Twitter, as I've obviously been doing. I suppose the benefit of checking in is to create a relationship, or say to people that you've gone somewhere interesting. It's all part of social competitiveness, I suppose. It has become a habit for so many of us."
Det verkar som om man med sitt medlemskap på Foursquare kan tjäna poäng eller liknande genom att delge andra om vart man befinner sig och vad man gör. Så det verkliga livet blir lite av ett spel, menar skribenten. För att återigen citera texten:
"Foursquare is now being widely touted as the app which will, after years of anticipation and prediction, mark the beginning of "life as a game" computing. Whatever you do, wherever you go, you will be scoring points, earning "medals", and be in, at the very least, social competition with other users around you. What the ultimate prize is, no one is yet quite sure, but some companies have been quick to realise the potential of this technology /.../"
Lite tur för mig att jag inte har någon modern "fån" ännu, för hade jag en hade jag nog, utan direkt eftertanke definitivt signat upp. Nu kan jag dock ge mig själv den tiden och fundera på vad jag får ut av detta. Vad säger du? Är Foursquare något för dig?
Hamnade av en slump på Tuben och filmen The Only Thing I Know. Inte vet jag vad jag Googlade på - för jag googlar mest hela dagarna där jag sitter som en hösäck i min soffa. (Jag ska ut och cykla idag - har precis flyttat till Sthlm och ska undersöka omgivningarna. Försöker bara peka på att jag inte är helt förslappad;) MEN, i alla fall - på tal om den The Net-generation/ Y-generation... tycker jag denna passar in i sammanhanget och är intressant. När du sett den missa in heller att slänga en bläng på detta blogginlägg som kommenterar filmen. Kommentarerna på tuben är iof också intressanta att läsa :)
För övrigt så läste jag artikeln Orädda Robynpå DN häromdagen där de i texten refererade till en kommentar på YouTube. Är inte det lite häftigt - den lilla människan hamnar i ett större sammanhang och får tycka till (utan att det var meningen) i en stor dagstidning. Sådant hade ju varit omöjligt förut. Förr i tiden:
- Ska vi gå ut på stan och se vad fröken vanlig-Svensson har att säga om Robyns insatser på nya plattan?
Näe, skulle nog inte vara så troligt att det hade hänt. Numera kan det alltså se ut såhär:
När det färdiga resultatet läggs ut på Youtube skriver signaturen ”skrabban60” i kommentatorfältet: ”Jag blir hög på hennes sound. Ingen kan förmedla smärta i en röst så bra som hon.”
Till sist. En ny site som jag upptäckte idag när jag Gogglade och YouTubade (härligt att verba, eller hur ;) Yobi.tvskapar nya webb-kändisar genom diverse kreativa tävlingar. Checka in! :)
Hur gör man ordmoln av sina tags i Delicious - jag har gjort det så jag vet hur man gör. Har bara inte tid att visa det just nu, ska delta i en livesänd utbildning via nätet om 20 minuter. (Sitter på skolan i Gävle och ska ta mig hem till Motala direkt därefter). Kanske hinner uppdatera om hur man gör ordmoln av tags i Delicious i helgen... men det är lite körigt - ska packa inför jobb med EF i England som jag drar iväg till på måndag (därför kursen om några minuter).
I alla fall: vet någon hur man gör ordmoln i delicious? - släng iväg infon till Elisabeth. Hon hade kommenterat om detta i mitt förra blogginlägg och vill gärna vet hur hon ska göra (ifall jag inte hinner) - kommer vara borta i tre veckor och slita häcken av mig;)
Så här gör man i alla fall ordmoln av sina tags i Blogger :) Alltid nåt. Ha en härlig sommar!! :)
En kompis (Tack, Mr Jim) skickade en länk till livesändning om iPhone 4. Jag tänkte att det vore intressant att se Twittret om den. Vad händer? "Too Many Tweets" :(
Länkar till info om den nya lilla leksaken, undrar när den kommer till Sverige - I want one! :)
(Har hittat ett stavfel ... eller vi säger så här, från och med nu(!) heter verktygsfält - verktysfält ;)
Ibland strular det ju såklart, även om man gör rätt. Då är det bara att börja om... ibland måste man tjata på programmen för att de ska fatta. Det är väldigt irriterande ;) Men ibland ett ont måste :)
"Good afternoon,
I attached this camera to the bench so you could take pictures. Seriously. So have fun. I'll be back later this evening to pick it up.
Love, Jay / The Plug"