Visar inlägg med etikett RSS. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett RSS. Visa alla inlägg

torsdag 28 januari 2010

Om RSS (Redan så stressad?)


Jag har använt RSS de senaste veckorna – ett bland mina första möten bloggade jag om här. Jag använder Google Reader, eftersom jag har Gmail och Blogger och vem vet vad mer jag har registrerat mig på som Google står bakom. (Just ja, jag använder ju iGoogle också).


Jag vet att jag kommer att använda Google Reader efter kursen är slut – om jag inte stöter på någon bättre… Men, fördelen är att genom Google är alla de andra tjänsterna kopplade till varandra. En stor fördel med det är att man slipper hålla en massa olika inlogg och lösen i skallen. Det är nog många nu som det är. Lite kan jag ju iof fundera över hur mycket Big Brother Google får veta om mig. Men jag bryr mig inte så mycket – jag har ju valt att registrera mig frivilligt.


Jag tycker RSS kommer väl till pass i mitt yrke. I framtiden kanske jag kan få mina elever att blogga och få feeds till Google Reader så fort de uppdaterar sin blogg. Samtidigt är det bra, när jag nu skriver en D-uppsats, att hela tiden hålla sig uppdaterad med färsk information genom RSS. Jag slipper det aktiva sökandet när artiklar hittar mig – mycket behändigt. Samtidigt, eftersom jag är intresserad av IKT har får jag många feeds om just detta. Det är bra, men samtidigt stressande. Hur ska jag hinna läsa allt!? Det gäller att sålla rejält och hitta sin favorit bland feedsen. :)

onsdag 27 januari 2010

Färdigheter man bör besitta för att anses medialitterat



Hittade en artikel i mitt RSS-flöde (and Oh, my Goodness! va mycket det var där btw).
Ska återkomma till den och läsa den i sin helhet, senare idag - kanske imorrn. Men efter att ha ögnat igenom den lite snabbt verkar den vara intressant, så släng en bläng om du har tid :)


lördag 16 januari 2010

Om sökmotorer




och hur du bli bättre på att hantera dem. Hittade nyss Infosearcher som ger goda råd om hur man gör för att förbättra sina sökningar på Google och andra sökmotorer. Följder du denna länk så kommer du direkt till sidan med tips och trix, samt matnyttiga siter för inlärning. Högst upp på sidan finns en Powerpointpresentation, som jag tyckte verkade bra efter ha gått igenom den lite snabbt.


Jag känner mig för övrigt helt yr i skallen efter att ha börjat på kursen. Det finns så många bra länkar som i sin tur länkar vidare till intressanta sidor och program. Det finns så mycket jag vill lära mig, ofta slutar det med att jag får ta ett rejält tag om bordsskivan och intyga mig själv om att det ger sig efterhand. Jag kan inte lära mig allt på en och samma gång. Och att lära sig ALLT förresten, det kan ju ingen. Det är sant som det är sagt:
Ju mer du vet, desto mer vet du att du inte vet.
Har i veckan tagit tag i att lära mig om RSS, nu vet jag lite om det. Försöker fortfarande få in vissa prenumerationer i Google Reader, men vissa vill inte stanna kvar. Får se om jag luskar ut hur man gör. Är du expert eller har någorlunda koll? - Feel free to share your knowledge, I want to learn ;)

16:35 ... 5 minuter senare kom jag till insikt och fixade prenumerationen som hade jäklats och fick in den i Google Reader :)

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games