Visar inlägg med etikett Google. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Google. Visa alla inlägg

onsdag 21 juli 2010

Gaming our lives away?

Hamnade av en slump på Tuben och filmen The Only Thing I Know. Inte vet jag vad jag Googlade på - för jag googlar mest hela dagarna där jag sitter som en hösäck i min soffa. (Jag ska ut och cykla idag - har precis flyttat till Sthlm och ska undersöka omgivningarna. Försöker bara peka på att jag inte är helt förslappad;) MEN, i alla fall - på tal om den The Net-generation/ Y-generation... tycker jag denna passar in i sammanhanget och är intressant. När du sett den missa in heller att slänga en bläng på detta blogginlägg som kommenterar filmen. Kommentarerna på tuben är iof också intressanta att läsa :)
 

För övrigt så läste jag artikeln Orädda Robyn DN häromdagen där de i texten refererade till en kommentar på YouTube. Är inte det lite häftigt - den lilla människan hamnar i ett större sammanhang och får tycka till (utan att det var meningen) i en stor dagstidning. Sådant hade ju varit omöjligt förut. Förr i tiden:
- Ska vi gå ut på stan och se vad fröken vanlig-Svensson har att säga om Robyns insatser på nya plattan?
Näe, skulle nog inte vara så troligt att det hade hänt. Numera kan det alltså se ut såhär:
När det färdiga resultatet läggs ut på Youtube skriver signaturen ”skrabban60” i kommentatorfältet: ”Jag blir hög på hennes sound. Ingen kan förmedla smärta i en röst så bra som hon.”

Till sist. En ny site som jag upptäckte idag när jag Gogglade och YouTubade (härligt att verba, eller hur ;) Yobi.tv skapar nya webb-kändisar genom diverse kreativa tävlingar. Checka in! :)

torsdag 28 januari 2010

Om RSS (Redan så stressad?)


Jag har använt RSS de senaste veckorna – ett bland mina första möten bloggade jag om här. Jag använder Google Reader, eftersom jag har Gmail och Blogger och vem vet vad mer jag har registrerat mig på som Google står bakom. (Just ja, jag använder ju iGoogle också).


Jag vet att jag kommer att använda Google Reader efter kursen är slut – om jag inte stöter på någon bättre… Men, fördelen är att genom Google är alla de andra tjänsterna kopplade till varandra. En stor fördel med det är att man slipper hålla en massa olika inlogg och lösen i skallen. Det är nog många nu som det är. Lite kan jag ju iof fundera över hur mycket Big Brother Google får veta om mig. Men jag bryr mig inte så mycket – jag har ju valt att registrera mig frivilligt.


Jag tycker RSS kommer väl till pass i mitt yrke. I framtiden kanske jag kan få mina elever att blogga och få feeds till Google Reader så fort de uppdaterar sin blogg. Samtidigt är det bra, när jag nu skriver en D-uppsats, att hela tiden hålla sig uppdaterad med färsk information genom RSS. Jag slipper det aktiva sökandet när artiklar hittar mig – mycket behändigt. Samtidigt, eftersom jag är intresserad av IKT har får jag många feeds om just detta. Det är bra, men samtidigt stressande. Hur ska jag hinna läsa allt!? Det gäller att sålla rejält och hitta sin favorit bland feedsen. :)

lördag 16 januari 2010

Om sökmotorer




och hur du bli bättre på att hantera dem. Hittade nyss Infosearcher som ger goda råd om hur man gör för att förbättra sina sökningar på Google och andra sökmotorer. Följder du denna länk så kommer du direkt till sidan med tips och trix, samt matnyttiga siter för inlärning. Högst upp på sidan finns en Powerpointpresentation, som jag tyckte verkade bra efter ha gått igenom den lite snabbt.


Jag känner mig för övrigt helt yr i skallen efter att ha börjat på kursen. Det finns så många bra länkar som i sin tur länkar vidare till intressanta sidor och program. Det finns så mycket jag vill lära mig, ofta slutar det med att jag får ta ett rejält tag om bordsskivan och intyga mig själv om att det ger sig efterhand. Jag kan inte lära mig allt på en och samma gång. Och att lära sig ALLT förresten, det kan ju ingen. Det är sant som det är sagt:
Ju mer du vet, desto mer vet du att du inte vet.
Har i veckan tagit tag i att lära mig om RSS, nu vet jag lite om det. Försöker fortfarande få in vissa prenumerationer i Google Reader, men vissa vill inte stanna kvar. Får se om jag luskar ut hur man gör. Är du expert eller har någorlunda koll? - Feel free to share your knowledge, I want to learn ;)

16:35 ... 5 minuter senare kom jag till insikt och fixade prenumerationen som hade jäklats och fick in den i Google Reader :)

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games