fredag 29 januari 2010

Jag har delat med mig till hela världen...

...nu finns jag på Tuben. Lite halvfegt sådär ;) Det var lite otippat att texten skulle vara spegelvänd, men det fixade sig ju :) Har precis gjort min första redigering på Wikipedia! Två redigeringar faktiskt, fast i samma artikel. Har efter flera (hur många som helst) försök inte lyckats regga mig på Yahoo, för att skaffa ett Flickrkonto. Det är mer än störigt. Aja, snart ska det lösa sig. Hur får jag tag på era (kurskompisar) bidrag på YouTube och Wikipedia?






Uppdatering, 4 februari 2010: Om Wiki.
Jag tror att jag skulle kunna använda mig av en wiki i min undervisning. Då eleverna arbetar i grupper till exempel, kan de ha ansvar för olika delar av informationen och skriva in det under olika kapitel på sin wiki. Då ser de hur allas arbete växer sig till något stort, en helhet, samtidigt som de lär sig hur andra länkar, hänvisar till källor osv. Trordet kan vara nyttigt. Att de samtidigt kan se andras arbete växa fram är ju bra, så att de ser att även andra får kämpa fram text, lite i taget. Att få respons på sin text under arbetets gång ser jag som en fördel också, då jag hoppas de läser varandras och kommer med kritik. Jag tror slutresultatet blir bättre av det.

Det finns alltså, som jag redan nämnt användningsområden för wikis. Det enda jag anser att vi behöver är datorer (ja, eller om de har telefoner att skicka in sina arbeten med), men helt krasst: datorer. 

Nackdelen som ju samtidigt är den stora fördelen är ju att det är en "levande" källa som ändras och kan se olika ut från gång till gång. Det är fantastiskt att vem som helst kan gå in och ändra; förbättra men faktiskt också förstöra. Ser jag till Wikipedia tycker jag att det är en bra sida att skaffa sig ett hum om ett ämne/person eller vad det nu är man vill veta mer om. Wikipedia har ju sedan en massa länkar som man kan följa, till kanske mer trovärdiga källor. 

Precis som de sa på filmen om wikipedia, är det ju också många nya saker som det finns massor med information om på Wikipedia som exempelvis NE inte har mycket alls eller ingen information alls om. Det finns ju faktiskt experter på allt möjligt där ute i världen, som är hur duktiga som helst inom sitt speciella område som tack vare Wiki kan dela med sig av det till oss :)

Hur gör ni? Låter ni eleverna använda Wikipedia som källa när de skriver uppsatser, rapporter och liknande? (Jag känner mig kluven).



Om iPad & stjärnorna på Youtube

Ok, det är dags igen. Nu har ju iPaden visats för publiken och folk har börjat tycka om tänka om den. Hittade denna på "Internet Killed Television" på tuben. De är ganska underhållande och jag prenumererar på deras inslag. Har filmat min eget lilla bidrag till tuben med, lägger upp det strax. *Scary*.

Förresten känns det som ett blodkärl håller på att gå sönder i höger öga - gör riktigt ont. AJ.




torsdag 28 januari 2010

Facebook och kvällens statusuppdatering

Lisa: Snodde denna status av en vän som oxå snodde det av en vän... Gå in på Eniro och sök på Kartor: "Åsögatan 176" och klicka på "gatuvy". Dra eller klicka på pilen till höger till det röda huset (ligger på andra sidan gatan) och kolla på andra våningen...

Imorgon är det dags – jag ska lägga upp mitt första klipp på YouTube (Scary) :S.


Vad jag tycker om YouTube? I love YouTube! :)


Jag har använt YouTube massvis i klassrummet, visat Shakespeare, Austen, Simpsonsversioner av litteratur. Det finns alltid något på YouTube som man kan krydda sin lektion med – wonderful. Jag lägger  in en länk här, till min bokblogg, där jag lagt till en del klipp från YouTube som jag brukar använda i engelska B då vi lär oss om Edgar Allan Poe och andra som inspirerats av den gamle skräckräven.


Som julavslutning på skolan förra året gjorde vi om gamla sagor och körde dem i ny tappning. Jag skulle spela ”spegeln, spegeln på väggen där” i Snövit. Men istället för en spegel skulle jag, som använt YouTube så mycket och nästan riskerade att bli kallad YouTube-läraren eller Miss YouTube, spela just YouTube. Jag höll på att fixa i ordning en ram som jag kunde ha kring skallen med loggan på. I sista stund, kvällen innan julavslutning och Miss YouTube-premiär fick jag kräksjukan. Typisch. Hade varit hur lajbans som helst att få ta sig an den rollen: en allseende, allvetande, aldrig sinande webb community.


Hur ska jag mer kunna använda mig av Youtube i framtiden i yrket? Walter Lewin (som för övrigt gav mig ett gapskratt då han cyklade med brandsläckaren) var en riktigt skön typ. Att arbeta som han och lägga ut lektioner skulle kunna vara ett sätt, låta eleverna producera och lägga ut ett annat. Det är bara att våga prova. Ja, om det är något jag lärt mig efter alla härliga YouTube-klipp så är det att endast fantasin sätter gränserna. 


Två favoriter:

&

Om RSS (Redan så stressad?)


Jag har använt RSS de senaste veckorna – ett bland mina första möten bloggade jag om här. Jag använder Google Reader, eftersom jag har Gmail och Blogger och vem vet vad mer jag har registrerat mig på som Google står bakom. (Just ja, jag använder ju iGoogle också).


Jag vet att jag kommer att använda Google Reader efter kursen är slut – om jag inte stöter på någon bättre… Men, fördelen är att genom Google är alla de andra tjänsterna kopplade till varandra. En stor fördel med det är att man slipper hålla en massa olika inlogg och lösen i skallen. Det är nog många nu som det är. Lite kan jag ju iof fundera över hur mycket Big Brother Google får veta om mig. Men jag bryr mig inte så mycket – jag har ju valt att registrera mig frivilligt.


Jag tycker RSS kommer väl till pass i mitt yrke. I framtiden kanske jag kan få mina elever att blogga och få feeds till Google Reader så fort de uppdaterar sin blogg. Samtidigt är det bra, när jag nu skriver en D-uppsats, att hela tiden hålla sig uppdaterad med färsk information genom RSS. Jag slipper det aktiva sökandet när artiklar hittar mig – mycket behändigt. Samtidigt, eftersom jag är intresserad av IKT har får jag många feeds om just detta. Det är bra, men samtidigt stressande. Hur ska jag hinna läsa allt!? Det gäller att sålla rejält och hitta sin favorit bland feedsen. :)

onsdag 27 januari 2010

Färdigheter man bör besitta för att anses medialitterat



Hittade en artikel i mitt RSS-flöde (and Oh, my Goodness! va mycket det var där btw).
Ska återkomma till den och läsa den i sin helhet, senare idag - kanske imorrn. Men efter att ha ögnat igenom den lite snabbt verkar den vara intressant, så släng en bläng om du har tid :)


söndag 24 januari 2010

Web 2.0: (drygt 200 ord) om Bloggar




Dags för ett första inlägg i kursen. Som ni ser har jag tjuvstartat och bloggat ett tag redan. Har även en ”vardagsblogg” och en ”bokblogg” sedan innan och kommer alltså att fortsätta blogga efter att kursen är slut. Så min ICT-blogg kommer inte att gå i graven i juni. 


Jag lägger mer tid på bloggandet än jag trodde att jag skulle göra, tycker det är riktigt kul och skönt att skriva av sig. Det är kul att få respons på det man skriver. Därför är blogg roligare än dagboken jag skrev under tonåren, för att jag tillåter folk att ta del av mitt skrivande. Det skrivna är heller inte lika personligt i bloggen som det var i dagboken.


Nackdelar med bloggandet är väl att det för det första tar mycket tid. Jag vill att det ska se snyggt ut - kan ju ifrågasättas om det nu gör det ;) Jag skulle vilja kunna länka och få uppdateringar av information och andras bloggar på ett annat sätt än de jag hittat hittills. Jag vill också kunna ”allt” med en gång, vilket är problematiskt och orealistiskt – men inser att det ger sig med tiden.


Positiva sidor av bloggandet är att det är så roligt. Jag får vara kreativ. Bestämmer precis hur jag vill att det ska se ut, utan att någon annan lägger sig i, samt, och detta är nog det bästa: jag samlar allt jag hittar som jag tycker att jag har nytta av på ett och samma ställe. Min egna lilla lär- och lära-ut-resurs. Perfekt!


Som avslutning skulle jag vilja tillägga att jag tror folk bloggar för att göra sin åsikt hörd och för att bli sedda. Jag måste erkänna att det i alla fall är en stor anledning till att jag bloggar. Jag vill vara en del i den stora gemenskapen online - jag vill också vara kreativ och producera något! :)


Den avslutande frågan lyder: Varför bloggar du? (Mer än att det ingår i kursen, om du som läser detta går samma kurs som jag).

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games