torsdag 4 februari 2010

Don't KNow Yet? - Be on Delicious and you'll know ;)

Oki, är reggad på delicious. Tycker det är bra att jag kan ha mina favoriter på ett ställe, snabbt och effektivt tack vare etiketterna. Det enda jag saknade var att inte kunna dela med mig av mina favvisar på ett ställe utanför delicious, som här i bloggen till exempel. MEN! Det gick ju! :) Så nu ser ni längst upp till vänster mina etiketter på delicious. Just nu endast en: English. Men det kommer mera - säkerligen alla de länkar som ligger till höger på bloggen, under de så kallade Nyttigheterna.

I mitt yrke kan jag se mig använda delicious för att snabbt komma åt sidor till min undervisning - för egen del så att jag vet var de är och vart jag varit. Det glömmer en förvirrad själ lätt annars. Just nu ligger mina länkar både här på bloggen, på Entourage, på handskrivna lappar, i mobilen...i mailen...ja, överallt. Ingen ordning.

Skapar jag ett nätverk för min kurs, där eleverna kan blogga osv. Kanske (vet inte om det funkar ännu, fast jag tror jag såg det...?) kanske jag kan välja att dela med mig av bra, utvalda länkar till just den kursen via delicious. Precis som jag gjort här i min blogg.

Har här nedan infogat en DKNY-reklam, den hade väl just ingenting att göra med delicious mer än namnet. Eh, men nu har den det. Den är klippt i tubechop.


"Sharing is caring: - I simply love my apple device" ;)


Hur tänker ni använda delicious i undervisningen? Om ni nu ska det? Ska ni? :)

4 kommentarer:

  1. Jo, jag kan mycket väl tänka mig att upprätta ett konto för att samla och dela länkar på kursbloggen el dylikt. Vi jobbar mycket i teman på skolan så kan nog fylla sin funktion. Man kan väl tänka sig att ha ett gemensamt konto i klassen också så att länksamlandet blir ett gemensamt projekt, tror du inte?

    SvaraRadera
  2. Det tror jag skulle vara jättebra. Varför inte en gemensam för skolan? Så alla kan vara och känna sig delaktiga :)

    SvaraRadera
  3. Det låter spännande och användbart tycker jag. Har inte hunnit med det avsnittet ännu, men förstår finessen tack vare ditt inlägg. Jag kan mycket väl tänka mig att använda det; fortbildar bland annat lärare i montessoripedagogik. Det är så många som har stor erfarenhet och mycket att tillföra. Som jag föreställer mig verktyget så skulle alla kunna samlas kring det och dela med sig- en stor skattkista!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att höra att du hade hjälp av mitt inlägg :)
    Precis, jag tror verkligen det kan komma väl till pass. Vem vet vad kollegorna/kursarna/eleverna hittat i internets stora skattkista. Kan bara bli bra tror jag :) Kanske möjligtvis lite stressande, att hinna läsa allt - men man får bli bättre på att solla :)

    SvaraRadera

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games