torsdag 28 januari 2010

Imorgon är det dags – jag ska lägga upp mitt första klipp på YouTube (Scary) :S.


Vad jag tycker om YouTube? I love YouTube! :)


Jag har använt YouTube massvis i klassrummet, visat Shakespeare, Austen, Simpsonsversioner av litteratur. Det finns alltid något på YouTube som man kan krydda sin lektion med – wonderful. Jag lägger  in en länk här, till min bokblogg, där jag lagt till en del klipp från YouTube som jag brukar använda i engelska B då vi lär oss om Edgar Allan Poe och andra som inspirerats av den gamle skräckräven.


Som julavslutning på skolan förra året gjorde vi om gamla sagor och körde dem i ny tappning. Jag skulle spela ”spegeln, spegeln på väggen där” i Snövit. Men istället för en spegel skulle jag, som använt YouTube så mycket och nästan riskerade att bli kallad YouTube-läraren eller Miss YouTube, spela just YouTube. Jag höll på att fixa i ordning en ram som jag kunde ha kring skallen med loggan på. I sista stund, kvällen innan julavslutning och Miss YouTube-premiär fick jag kräksjukan. Typisch. Hade varit hur lajbans som helst att få ta sig an den rollen: en allseende, allvetande, aldrig sinande webb community.


Hur ska jag mer kunna använda mig av Youtube i framtiden i yrket? Walter Lewin (som för övrigt gav mig ett gapskratt då han cyklade med brandsläckaren) var en riktigt skön typ. Att arbeta som han och lägga ut lektioner skulle kunna vara ett sätt, låta eleverna producera och lägga ut ett annat. Det är bara att våga prova. Ja, om det är något jag lärt mig efter alla härliga YouTube-klipp så är det att endast fantasin sätter gränserna. 


Två favoriter:

&

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games