söndag 24 januari 2010

Web 2.0: (drygt 200 ord) om Bloggar




Dags för ett första inlägg i kursen. Som ni ser har jag tjuvstartat och bloggat ett tag redan. Har även en ”vardagsblogg” och en ”bokblogg” sedan innan och kommer alltså att fortsätta blogga efter att kursen är slut. Så min ICT-blogg kommer inte att gå i graven i juni. 


Jag lägger mer tid på bloggandet än jag trodde att jag skulle göra, tycker det är riktigt kul och skönt att skriva av sig. Det är kul att få respons på det man skriver. Därför är blogg roligare än dagboken jag skrev under tonåren, för att jag tillåter folk att ta del av mitt skrivande. Det skrivna är heller inte lika personligt i bloggen som det var i dagboken.


Nackdelar med bloggandet är väl att det för det första tar mycket tid. Jag vill att det ska se snyggt ut - kan ju ifrågasättas om det nu gör det ;) Jag skulle vilja kunna länka och få uppdateringar av information och andras bloggar på ett annat sätt än de jag hittat hittills. Jag vill också kunna ”allt” med en gång, vilket är problematiskt och orealistiskt – men inser att det ger sig med tiden.


Positiva sidor av bloggandet är att det är så roligt. Jag får vara kreativ. Bestämmer precis hur jag vill att det ska se ut, utan att någon annan lägger sig i, samt, och detta är nog det bästa: jag samlar allt jag hittar som jag tycker att jag har nytta av på ett och samma ställe. Min egna lilla lär- och lära-ut-resurs. Perfekt!


Som avslutning skulle jag vilja tillägga att jag tror folk bloggar för att göra sin åsikt hörd och för att bli sedda. Jag måste erkänna att det i alla fall är en stor anledning till att jag bloggar. Jag vill vara en del i den stora gemenskapen online - jag vill också vara kreativ och producera något! :)


Den avslutande frågan lyder: Varför bloggar du? (Mer än att det ingår i kursen, om du som läser detta går samma kurs som jag).

2 kommentarer:

  1. Ja, varför bloggar jag? Än så länge måste svaret bli; för att vi ska göra det i kursen. Jag hör inte till skaran som bloggat tidigare. Jag tror att en av anledningarna är just en av de orsaker du skriver - att vilja bli sedd. Det vill, och behöver, vi alla. Men jag har svårt för den nya tidens stora behov av att bli sedd. Jag önskar att det skulle finnas flera människor som lägger tid och möda på att se (andra) i verkligheten i stället.

    Jag hoppas inte att jag låter som en moraltant. Jag ser en stor härlig potential i bloggandet både privat och i lärsituationer.
    Din blogg är verkligen inspirerande och det ska bli roligt att följa den under våren.
    Det känns också kul att vi har ett gemensamt stort läsintresse!

    SvaraRadera
  2. Hej igen Lisa!
    Jag tycker verkligen att din sida är fin. Nu har jag en fråga: Jag är "följare" till din sida - men hur ska jag göra för att få fram min bild vid den rubriken hos dig? Jag har försökt på flera olika ställen, men jag hittar inte rätt! Den digitala världen är lite snårig och svårnavigerad... Jag behöver lots!

    SvaraRadera

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games