söndag 17 januari 2010

Jag fastnade framför datorn hela helgen




Har idag bekantat mig med LessonWriter och Diigo. Jag har en kollega som är en jäkel på precis sådana här grejjer, så mycket av det jag nu kollar upp och försöker lära mig har han delat med sig av, tack Mr J :)

Diigo har jag haft ett tag men inte tagit mig tid till att kolla närmare på. Det är schysst att alla sidor man besöker har en introfilm där de visar hur just deras program kan göra min vardag lite enklare när det kommer till lärande och att dela med sig av sådant som jag finner intressant. Oftast tycker jag det är hur tröttsamt som helst att läsa sig till hur man ska göra, så en film passar mig perfekt :)


Diigo V4:   Research ~ annotate, archive, organize from diigobuzz on Vimeo.

Det jag tycker är bäst med Diigo, förutom att det är lätt att dela med andra. Är att man kan markera text och sätta dit sticky notes för att än mer understyka vad man finner viktigt eller extra intressant, roligt m.m. (Vad som jag upptäckte är bra med min MacBook är att Diigolet följde med Safari, så jag behövde inte ladda ner programmet - vilken service!) :)

På Lessonwriter prövade jag idag att komponera ihop min första lektion. Hittade en text om Susan Sarandon på Guardian.co.uk och klistrade in den i programmet. (Kolla introfilmen om hur det funkar). Sedan kan jag välja vilka glosor som ska förklaras, här behöver jag bara kryssa i boxar, det mesta har programmet gjort själv. Sedan kan jag välja ut frågor från texten, dessa får jag formulera efter eget huvud, samt svarsalternativen. Det finns massa annat att välja till. I slutänden får du ut en snygg och behändig text, för eleverna att arbeta med. Roligt och snyggt :)

Har även kollat lite på Diigos WebSlides, men inte hunnit/orkat testa det själv ännu.





Jag prövade även siten Pdf My Url. När jag gjorde om min blogg till Pdf blev det inte så bra på underrubrikerna, de drogs ut på något vis. Annars fungerade det bra när jag gjorde en pdf av en annan webbsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games