tisdag 12 januari 2010

Ständigt denna vessla





... säger Ture Sventon. Nu är det väl någon som tycker att ständigt denna Lisa som dyker upp med en tredje blogg. Jovisst vet ni, nu är det dags för ännu ett nytt grepp. Jag har börjat på en kurs som heter "Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för det 21:a århundradet". I kursen ingår det att blogga. Eftersom jag haft funderingar på att starta en blogg om IKT, där jag för mig själv och andra intresserade kan lägga upp bra länkar till roliga och nyttiga program och annat intressant att använda sig av i klassrummet, låg det rätt i tiden att börja nu i och med kursstarten.


För er som undrar är jag utbildad gymnasielärare i engelska och historia och har ett års erfarenhet av läraryrket. Jag har arbetat på ett IT-gymnasium där det inte fanns så värst många böcker och alla elever hade istället var sin egen dator i skolan. Vi hade inte tillgång till några IWB's (Interactive Whiteboard) på skolan utan istället användes en kanon och högtalare kopplad till en dator då jag skulle undervisa med ljud och bild för klasserna. Det blev mycket Powerpoint, om jag ska vara ärlig - kanske lite väl mycket. Så eleverna blev förvånade ibland, helst i historiakursen, då det inte dök upp en Powerpoint som startade igång lektionen. Även en hel del Youtubeklipp fick eleverna stå ut med, helst i engelskan där en del av undervisningen går ut på att läsa om klassiker som Shakespeare, Austen och Poe. Det finns hur mycket material som helst på Yotube som passar, musiksatta dikter, trailers till filmatiseringar av böcker och tecknade serier och massa annat (som ni säkert redan har koll på) - det är bara att frossa :)


Hur som haver, det var det jag använde mig av. I efterhand har jag genom en kollega på jobbet fått en massa andra bra tips på siter och program som man kan använda sig av. Med hjälp av dem och min duktiga kollega samt den här kursen hoppas jag att mina framtida elever kommer få en mer varierad undervisning som också håller god kvalité. Att förbättra mitt kunnande både tekniskt och pedagogiskt är mitt främsta syfte med att gå kursen, samtidigt som jag tycker att det är väldigt roligt med ny teknik - bara det inte är allt för svårt att förstå sig på, då kan jag tröttna. Låter jag som en digital native? Kanske! Haha, vad jag vet räknas digital natives eller The Net Generation eller Gen Y till personer födda mellan 1980-1994. Jag dök ju upp ett år för tidigt, 1979 - men det kanske gäller mig med i någon mån. Beteendet att alltid vara uppkopplad och att slita tangentbord dagarna i ända stämmer i alla fall väldigt bra på mig ;)


Nu blev det visst ganska mycket skrivet, jag som bara skulle presentera mig lite kort och koncist. Ha det gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games