onsdag 13 januari 2010

Knepat & knåpat



och har till slut fått ihop en rubrik med både bild och text som är lagom stor och inte alldeles för hög på höjden. Eftersom jag inte har Photoshop, som jag inte behärskar så det hade ändå inte hjälpt försökte jag mig på Gimp. Jag begriper mig inte på Gimp och jag orkade inte så här på kvällskvisten ge mig på någon bruksanvisning. Så jag testade lite, men det blev inget bra.

Min Mac har ett roligt program som heter Photo Booth som jag upptäckte idag. Jag har haft min Mac i kanske 3 månader (!) och är väldigt stolt över mig själv som upptäckte guldkornet Photo Booth så snabbt ;) Så - när jag då inte är bra på bildredigeringsprogram får man ju försöka spöka ihop något med något man kan, i mitt fall var det Word. Tog bilderna jag fulat till i sann 14-is anda och klistrade in dem i Word sen placerade jag in texten med WordArt. Chansade på att omformatera sidan till en pdf (det kanske var totalt onödigt). Öppnade sedan pdf-filen i Gimp, jag vet nämligen hur man beskär bilden i Gimp, beskar pdf:en och gjorde om den till en jpg. Så - klart! Stans längsta omväg, but I made IT ;)

Bör nog gå en kurs i bildredigering då mitt sätt känns stenåldersgammalt. Några hjälpsamma tips?

Hade gott!

Ett P.S några dagar senare, den 16 januari: Jag vet nu vart jag kan gå en kurs i Photoshop. På Moderskeppet.se. Jag ska bara se till att köpa hem programmet först - fast det var billigare för studenter och lärare, mycket billigt faktiskt, ca: 80% (!!) Inte illa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games