fredag 29 januari 2010

Jag har delat med mig till hela världen...

...nu finns jag på Tuben. Lite halvfegt sådär ;) Det var lite otippat att texten skulle vara spegelvänd, men det fixade sig ju :) Har precis gjort min första redigering på Wikipedia! Två redigeringar faktiskt, fast i samma artikel. Har efter flera (hur många som helst) försök inte lyckats regga mig på Yahoo, för att skaffa ett Flickrkonto. Det är mer än störigt. Aja, snart ska det lösa sig. Hur får jag tag på era (kurskompisar) bidrag på YouTube och Wikipedia?






Uppdatering, 4 februari 2010: Om Wiki.
Jag tror att jag skulle kunna använda mig av en wiki i min undervisning. Då eleverna arbetar i grupper till exempel, kan de ha ansvar för olika delar av informationen och skriva in det under olika kapitel på sin wiki. Då ser de hur allas arbete växer sig till något stort, en helhet, samtidigt som de lär sig hur andra länkar, hänvisar till källor osv. Trordet kan vara nyttigt. Att de samtidigt kan se andras arbete växa fram är ju bra, så att de ser att även andra får kämpa fram text, lite i taget. Att få respons på sin text under arbetets gång ser jag som en fördel också, då jag hoppas de läser varandras och kommer med kritik. Jag tror slutresultatet blir bättre av det.

Det finns alltså, som jag redan nämnt användningsområden för wikis. Det enda jag anser att vi behöver är datorer (ja, eller om de har telefoner att skicka in sina arbeten med), men helt krasst: datorer. 

Nackdelen som ju samtidigt är den stora fördelen är ju att det är en "levande" källa som ändras och kan se olika ut från gång till gång. Det är fantastiskt att vem som helst kan gå in och ändra; förbättra men faktiskt också förstöra. Ser jag till Wikipedia tycker jag att det är en bra sida att skaffa sig ett hum om ett ämne/person eller vad det nu är man vill veta mer om. Wikipedia har ju sedan en massa länkar som man kan följa, till kanske mer trovärdiga källor. 

Precis som de sa på filmen om wikipedia, är det ju också många nya saker som det finns massor med information om på Wikipedia som exempelvis NE inte har mycket alls eller ingen information alls om. Det finns ju faktiskt experter på allt möjligt där ute i världen, som är hur duktiga som helst inom sitt speciella område som tack vare Wiki kan dela med sig av det till oss :)

Hur gör ni? Låter ni eleverna använda Wikipedia som källa när de skriver uppsatser, rapporter och liknande? (Jag känner mig kluven).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games