torsdag 28 januari 2010

Om RSS (Redan så stressad?)


Jag har använt RSS de senaste veckorna – ett bland mina första möten bloggade jag om här. Jag använder Google Reader, eftersom jag har Gmail och Blogger och vem vet vad mer jag har registrerat mig på som Google står bakom. (Just ja, jag använder ju iGoogle också).


Jag vet att jag kommer att använda Google Reader efter kursen är slut – om jag inte stöter på någon bättre… Men, fördelen är att genom Google är alla de andra tjänsterna kopplade till varandra. En stor fördel med det är att man slipper hålla en massa olika inlogg och lösen i skallen. Det är nog många nu som det är. Lite kan jag ju iof fundera över hur mycket Big Brother Google får veta om mig. Men jag bryr mig inte så mycket – jag har ju valt att registrera mig frivilligt.


Jag tycker RSS kommer väl till pass i mitt yrke. I framtiden kanske jag kan få mina elever att blogga och få feeds till Google Reader så fort de uppdaterar sin blogg. Samtidigt är det bra, när jag nu skriver en D-uppsats, att hela tiden hålla sig uppdaterad med färsk information genom RSS. Jag slipper det aktiva sökandet när artiklar hittar mig – mycket behändigt. Samtidigt, eftersom jag är intresserad av IKT har får jag många feeds om just detta. Det är bra, men samtidigt stressande. Hur ska jag hinna läsa allt!? Det gäller att sålla rejält och hitta sin favorit bland feedsen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get your own avatar at meez.com :)

Meez 3D avatar avatars games